מצלמה
בשידור חי

052-5111000

צלצל עכשיו עד 12 בלילה, 7 ימים בשבוע

קורס שייט לאופנועי ים וסירות מנוע - שאלות ותשובות

כדי להשיט אופנועי ים וסירת מנוע בארץ, יש צורך לעשות רישיון שנקרא "רישיון משיט".

  • רישיון לאופנוע ים נקרא – משיט 11.
  • רישיון לסירה נקרא – משיט 12.

כדי לקבל רישיונות משיט יש צורך לעבור קורס משיטים שמתבצע בבתי ספר לשייט.

ישנם בארץ מספר בתי ספר שמעבירים קורסי שייט המלמדים בשיטות שונות ובאיכויות שונות והשלב הראשון בהוצאת הרישיון הוא בחירת בית ספר מתאים ורישום לקורס משיטים. מומלץ לבצע סקר בין בתי הספר ולבחור את קורס המשיט המתאים ביותר.

הלימוד בקורס המשיט מתחלק לשני חלקים – לימודי התיאוריה והקורס המעשי. את קורס השייט המעשי ניתן לעשות רק כשמסיימים את קורס התיאוריה ועוברים את מבחן התיאוריה.

 

סירת מנוע

לימודי התיאוריה:

מבחן התיאוריה בקורס משיטים דומה בהיקפו ובסגנון הלימודים למבחן התיאוריה של רישיון לרכב. מדובר בחומר לימוד רב אבל פשוט ולא מסובך. חומר הלימוד פשוט ואינו דורש "הבנה" רבה אלא יותר זיכרון טוב והשקעת זמן לשינון החומר ולתרגול שאלות ותשובות. חשוב לדעת שבפועל ישנם 2 מבחני תיאוריה - תיאוריה בכתב ותיאוריה בעל-פה שמתבצעת כחלק מהלימוד המעשי.

חייבים ללמוד תיאוריה בכיתות לימוד?
ממש לא וניתן ללמוד באינטרנט במידה ונרשמים לקורס רציני. צריך לזכור שבפועל תמיד מדובר על לימוד עצמי בבית. אף פעם לא יוצאים מכיתת לימוד מוכנים למבחן. כמו שלומדים היום תיאוריה לרכב באמצעות קורסים באינטרנט ולא בכיתות לימוד, אפשר ומומלץ ללמוד גם לרישיונות השייט הבסיסיים מהאינטרנט. הלימודים לתיאוריה מבוססים על שינון חומר, תרגול ופתרון שאלות ופחות על הבנה. מכיוון שמדובר על לימודי "זיכרון ותרגול" של חומר שצריך לשנן, קורס איכותי באינטרנט שמכיל תרגול ולימוד אינטראקטיבי הכולל סרטוני וידאו, תרגול תרגילים ופתרון שאלות אינטראקטיבי, יכול לעלות באיכותו על קורס משיט בכיתות לימוד. למרות זאת, חשוב מאוד להירשם וללמוד מקורס שייט מסודר הכולל את כל חומר הלימוד בצורה איכותית ואחראית ולא מליקוט חומר חינמי או רק מתרגול מבחנים בלבד. קורה לפעמים שתלמידים יוצאים מאוכזבים מלימוד קורס משיטים בכיתות וטוענים שהמדריך רק "הקריא להם חוברת" ושלח אותם הביתה עם דפים ללמוד בבית לבד. מכיוון שמדובר בחומר דיי פשוט אבל בהרבה חומר, את הלימוד בפועל בכל מקרה עושים מהבית בלימוד עצמי ולכן ברוב המקרים הלימוד בכיתות לימוד נחשב לבזבוז זמן.

האם ניתן ללמוד את התיאוריה לבד מבלי להירשם לקורס שייט בבית ספר?
כן, אבל זה מאוד לא מומלץ. ניתן ללמוד לבד באמצעות קורסים רציניים שמעבירים בתי ספר באינטרנט אבל לא על ידי איסוף חומר אקראי ותרגול מבחנים בלבד. זה לא מספיק וגורר כישלונות במבחנים. כפי שיוסבר בהמשך, ישנם 2 מבחני תיאוריה, בכתב ובעל-פה, וכישלון באחד מהם מכשיל את כל הקורס כך שניסיון לחסוך בלימוד התיאוריה עשוי לעלות בהמשך בהרבה כסף ובאובדן ימי עבודה.

תלמידים שעברו את התיאוריה בכתב נכשלים בתיאוריה שבעל-פה בחלק המעשי?
כן, זה קורה ואפילו דיי הרבה. יש תלמידים שנכשלים בחלק המעשי על התיאוריה שבעל-פה למרות שעברו תיאוריה בכתב, אבל לרוב מדובר בתלמידים שלא נרשמו לקורס משיטים אלא למדו רק מתרגול שאלות ותשובות. הבוחנים של משרד התחבורה רוצים לראות שהתלמיד יודע את החומר ולא יודע רק לפתור שאלות. הבוחנים הם אנשי מקצוע מנוסים ולרוב מצליחים לתפוס את אילו שלא למדו בצורה מסודרת. מי שנרשם ולמד קורס משיט רציני אצל אחד מבתי הספר כדוגמת הקורס באינטרנט של www.seaschool.co.il, ונחשף לחומר מסודר ואיכותי, אין סיבה שלא יעבור את שני מבחני התיאוריה בפעם הראשונה.

הכישלון במבחן התיאוריה שבעל-פה מכשיל את כל המבחן המעשי כולו?
כן. במקרה שהתלמיד אינו יודע לענות על שאלה חשובה או עונה תשובה לא נכונה לבוחן במבחן שבעל-פה, הבוחן יכשיל את כל החלק המעשי אפילו אם התלמיד עשה בצורה מושלמת את כל התרגילים במים על אופנוע הים והסירה. במקרה כזה התלמיד יצטרך להירשם למבחנים נוספים, לשלם 2 אגרות נוספות בעלות של מעל 600 ש"ח ולשלם גם מאות שקלים לבית הספר על שיעורים ומבחנים נוספים.

האם אפשר ללמוד לבד מחומר חינמי באינטרנט או מרשימות שאלות ותשובות?
מאוד לא מומלץ. לרוב הניסיון לחסוך כמה שקלים וללמוד משאלות ותשובות או מחומר חינמי במקום להירשם לקורס שייט מסודר, עולה בסופו של דבר במאות ואף אלפי שקלים על לימודים ואגרות למבחנים ובאובדן ימי עבודה. חשוב להירשם לקורס שייט וללמוד את החומר בצורה יסודית. בסופו של דבר זה הרבה יותר משתלם.

האם כדאי להזמין מורה פרטי ללימוד התיאוריה?
בדומה ללימוד תיאוריה לרכב, לימודי התיאוריה בקורס משיטים הם לימודי שינון חומר ותרגול מבחנים, ולכן הזמנה של מורה פרטי מיועדת לרוב רק לאנשים שמתקשים ושבדרך כלל יש להם בעיות של קשב וריכוז וכד'. מורה פרטי גובה תשלום שיצדיק את הגעתו לשיעורים פרטיים, אבל מכיוון שמדובר בהרבה חומר, הוא לא מחליף את הלימוד עצמי אלא רק עוזר.

 

הלימוד המעשי:

המבחן המעשי בקורס משיטים מחולק לשלושה חלקים שכישלון בכל אחד מהם מכשיל את המבחן כולו:

  • מבחן תיאוריה בעל-פה – הבוחן יושב עם כל נבחן בנפרד ושואל אותו מספר שאלות על התיאוריה.
  • תרגול קשירות – התלמיד נדרש לתרגל 3 סוגי קשירה באופנוע ים או 4 למי שלומדים לסירה.
  • מבחני נהיגה על אופנוע הים והסירה – ישנה רשימת תרגילים לאופנוע הים והסירה שמראים את השליטה של התלמיד בכלים אלו.

איך מתנהל החלק המעשי בקורס משיטים בפועל?
התלמידים מגיעים בבוקר מוקדם לבית הספר ומקבלים 3 סוגי הדרכות:

  • הדרכה קצרה - על התיאוריה שבה המדריך עובר עם התלמיד על נושאים חשובים בשאלות התיאוריה.
  • הדרכה על קשירות חבלים - שבהם מחולקים לתלמידים חבלים והם מקבלים הדרכה לגבי ביצוע הקשירות ומתרגלים את ביצוע הקשירות.
  • לימוד פיזי על אופנוע הים והסירה - התלמידים מקבלים הדרכה לגבי הפעלת הכילים והתרגילים הנדרשים ומתאמנים אחד אחד על הכילים עצמם כשבסירה המדריך יושב ליד התלמיד ובאופנוע הים יושב על סירה קרובה או על אופנוע ים נוסף.

איזה תרגילים נדרש הנבחן לעשות על אופנוע הים או הסירה?
מדובר על תרגילי שליטה בכלים אילו. ניתן לראות פירוט של התרגילים במדריך כאן.

באופנוע הים נדרש הנבחן גם להראות גם שהוא מסוגל לטפס לאופנוע הים מהמים.

מה ההבדל בין בתי הספר בחלק המעשי?
רוב קורסי השייט המעשיים בכל בתי הספר דיי דומים אחד לשני. ההבדלים בין בתי הספר מתחלקים ל- 3:

  • לימודים בקבלנות - ללא קבלנות עשוי התלמיד לשלם מאות רבות ואף אלפי שקלים נוספים עד קבלת הרישיון. צריך גם לבדוק אם הקבלנות היא קבלנות מלאה. ישנם מלכודות רבות בנושא. פירוט בהמשך.
  • לימודים ביום אחד - חלק מבתי הספר מאפשרים לסיים את כל החלק המעשי של קורס השייט באופנוע-הים ביום אחד ובסירה ביומיים. חוסך זמן וימי עבודה אבל לפעמים לא מאפשר הכשרה מספיקה והכישלונות רבים.
  • מקומות רבים לביצוע החלק המעשי - בתי ספר שמלמדים במקום אחד בלבד מוגבלים בכמות הטסטים ותלמידים עשויים להמתין זמן רב לטסט. בתי ספר שמלמדים קורסי משיטים במקומות שונים בארץ יכולים להציע לתלמיד מגוון גדול של תאריכים לביצוע הטסטים ולקצר משמעותית את זמן קבלת הרישיון.

מה המשמעות של לימודי "קבלנות"?
לא כל בתי הספר נותנים קורס שייט בקבלנות וזה יכול להיות הבדל כספי גדול. אם התלמיד רכש קורס שייט ללא קבלנות ונכשל בטסט, הוא צריך לשלם מאות שקלים על שיעורים נוספים ועל השימוש באופנוע הים והסירה במבחנים. ההבדל עשוי להכפיל את עלות קורס השייט המקורית. כשבית הספר לא נותן לימודים בקבלנות, עקרונית אם התלמיד נכשל בטסט בית הספר מרוויח יותר כי הוא מוכר לו עוד שיעורים מעשיים נוספים. לימודי קורס שייט בקבלנות מחבר בין האינטרס של התלמיד לאינטרס של בית הספר, כלומר התלמיד ובית הספר מעוניינים לסיים כמה שיותר מהר את הלימוד והמבחן.

האם יש סוגים שונים של "קבלנות" בקורס משיטים?
כן. חשוב לרכוש קורס שייט בבית ספר שנותן "קבלנות מלאה". חלק מבתי הספר נותנים "לימודים בקבלנות" אולם בפועל במקרה של כישלון הם נותנים רק שיעור חינם והתלמיד צריך לשלם בנפרד עבור השימוש באופנוע הים או הסירה בזמן המבחן, או שנותנים רק סבב אחד של קבלנות. התרגיל הזה נקרא - שימוש או הצבת כלי שייט ביום הטסט ועלותו יכולה להיות מאות רבות של שקלים. במקרה זה בפועל אין קבלנות.

כישלון במבחן התיאוריה בעל-פה מכשיל את כל החלק המעשי?
כן. גם אם תלמיד שעשה בצורה מושלמת את כל התרגילים על אופנוע הים ועל הסירה, אבל טעה בשאלה קריטית אחת על חומר התיאוריה בשלב של המבחן תיאוריה בעל-פה, הבוחן יכשיל אותו על כל החלק המעשי. במקרה זה התלמיד יצטרך לשלם מעל 600 ₪ אגרות, לרכוש שיעורים נוספים בעלות של מאות שקלים ולהפסיד עוד ימי עבודה.

מה זה "לימוד ביום אחד"?
בחלק מבתי הספר ניתן לעשות את כל החלק המעשי של קורס השייט של אופנוע הים ביום אחד, גם את הלימודים וגם את הטסט. התלמיד מגיע בבוקר, מקבל הדרכה על אופנוע הים, הדרכה קצרה על התיאוריה ולימוד קשירות חבלים, ובחלק השני של היום מתנהל המבחן עצמו. יש להיזהר עם הנושא. צריך לוודא שתינתן הדרכה מספיקה כיוון שלפעמים מדובר בחיסכון של בית הספר על חשבון התלמיד. במקרים רבים של לימוד ביום אחד אין קבלנות אמיתית על התימודים. הלומדים קורס משיטים על סירת מנוע לא יוכלו לעשות הכל ביום אחד מכיוון שהלימוד על הסירה מורכב יותר וצריך לפחות 2 שיעורים על הסירה.

שאלות כלליות על קורס שייט:

האם יש צורך להיכנס למים בזמן המבחנים?

הרוכשים קורס שייט של סירה לא צריכים להיכנס למים בזמן הלימודים וגם במבחן בעוד שהרוכשים קורס שייט של אופנוע ים צריכים להראות לבוחן שהם מסוגלים לעלות לאופנוע הים מהמים. בתחילת המבחן התלמיד נדרש לרדת למים ולטפס בחזרה לאופנוע הים.

האם יש מבחני שיט בחורף?
בהחלט. אין ספק שהרבה יותר נעים לעבור קורס משיטים בקיץ אולם הקורסים מתבצעים כל השנה. מבחני תיאוריה יש כל הזמן וההבדל היחיד הוא שמכיוון שפחות תלמידים לומדים בחורף, יש פחות תאריכים לטסטים ותלמידים עשויים להמתין מעט יותר זמן. בייחוד בחורף מומלץ לרכוש קורס שייט מבתי ספר שמלמדים במספר מקומות בארץ ולהם כמות גדולה יותר של תאריכים לטסטים.

האם קל יותר לעבור טסטים בכינרת?
לא. זה נכון שהרבה יותר "נחמד" ללמוד בכינרת שמימיה המתוקים לרוב שקטים יותר ויש פחות גלים וזרמים לעומת הלימודים בים, אבל בפועל הבוחנים דורשים דיוק רב יותר בביצוע התרגילים במצב של מים שקטים. הבוחנים מתחשבים במצב של ים גלי עם רוחות וזרמים ומתייחסים בסלחנות יותר לביצוע התרגילים כך שבפועל אין סטטיסטיקה שתומכת בכך שתלמידים עוברים יותר את המבחנים בכינרת מאשר בים.

האם צריך בריאות תקינה כדי לקבל את הרישיונות?
כן. לפני תחילת הקורס משיטים יש צורך למלא טופס רפואי שמעיד על בריאות תקינה. מכיוון שאופנוע ים לא רשאי לשוט בלילה, אז אין חשיבות לצבעי הפנסים ולא נדרשת בדיקת ראיית צבעים, אולם מכיוון שסירת מנוע כן רשאית לשוט בלילה, המבקשים לעשות רישיון משיט לסירה מחויבים לעבור בדיקת ראיית צבעים. עיוורי צבעים יוכלו לקבל רישיון שייט על סירת מנוע אבל יהיו מוגבלים לשייט ביום בלבד ואסור יהיה להם לשוט בלילה.

אני מרכיב משקפי ראייה. האם זה מפריע לקבל רישיון?
אין בעיה לבעלי משקפיים לקחת קורסי שיט ולעשות רישיונות משיט על אופנוע ים וסירה. בדומה לרישיון הנהיגה על רכב, גם על גבי רישיון השיט תהיה ההערה המחייבת להרכיב משקפים בזמן השייט. היום ניתן לרכוש משקפי צלילה עם עדשות אופטיות ובכך לחסוך את הצורך בהרכבת משקפי ראייה.

האם אזרח זה השוהה בישראל יכול לקבל רישיון שייט?

באופן עקרוני ובתנאים מסויימים גם אזרח זה שאינו אזרח ישראלי יכול לקבל רישיון שייט ישראלי על אופנוע ים וסירת מנוע. ישנם כמובן קריטריונים שהוא יצטרך לעמוד בהם.

פירטנו על כך במדריך ייעודי - רישיון שייט לאזרח זר.

 

 

 

צלצל עכשיו עד 12 בלילה, 7 ימים בשבוע:

052-5111000