מצלמה
בשידור חי

052-5111000

צלצל עכשיו עד 12 בלילה, 7 ימים בשבוע

מבחן מעשי על אופנוע ים וסירה - (הטסט)

מבחן מעשי על אופנוע ים וסירה (הטסט) ב- SeaSchool מתבצע בקבלנות מלאה.

באופנוע ים ניתן במצבים מסויימים לסיים אצלינו את כל החלק המעשי שכולל שיעורים וטסט, ביום אחד בלבד. בסירת מנוע בדרך כלל נדרשים יותר מפגשים. צור קשר לפרטים נוספים.

מבחן התאוריה מורכב משלוש חלקים. כישלון באחד החלקים מכשיל את המבחן כולו:

  • הטסט במים - התלמיד יבצע מספר תרגילים במים המוצגים בסרטון הווידאו ומפורטים למטה.
  • קשירות חבלים - הנבחן יציג לבוחן ביצוע של מספר קשירות. אנחנו מלמדים את התלמידים לבצע את הקשירות.
  • מבחן תאוריה בעל-פה - הבוחן שואל את התלמיד מספר שאלות על מבחן התאוריה. תלמידים הלומדים אצלינו לא מתקשים לעבור חלק זה.

סרטון - יום מבחן מעשי על אופנוע ים וסירה (הטסט):

סרטון הווידאו מציג את יום המבחן המעשי (הטסט).

בסרטון ניתן לראות איך מתבצעים הלימוד והמבחן המעשי.

מומלץ להציג את הסרטון על מסך מלא ולהפעיל רמקולים:

 

 

מבחן מעשי על אופנוע ים:

מבחן מעשי על אופנוע הים מתבצע במים ועורך מספר דקות. הנבחן מבצע מספר תרגילים קבועים וידועים מראש ונבחן על יכולתו לשלוט בכלי השייט.
סדר התרגילים יכול להשתנות בהתאם לרצונו של הבוחן. הבוחן יסביר לנבחנים את סדר התרגילים במבחן לפני תחילתו.
התרגילים מתבצעים כאשר הבוחן יושב על הרציף או בתוך סירה ומשקיף על הנבחן המבצע את התרגילים על אופנוע-הים.
חשוב לזכור לבדוק את כיוון הרוח (לפי כיוון דגלים, כיוון כלי שייט אחרים הקשורים למצוף וכו') ולבצע את התרגילים אל מול הרוח כדי לנטרל את השפעת הרוח על ההיסחפות של אופנוע הים.

תחילת המבחן:

הנבחן עולה על אופנוע-הים מתוך סירה או מהמזח, מחבר את משבת החירום הקשור לחליפת ההצלה, מתניע את אופנוע-הים, שט לאזור בו נמצא הבוחן ואומר לו את שמו.

עלייה על אופנוע-הים:

הנבחן נדרש להראות שהוא יכול לעלות לאופנוע הים מהמים. הנבחן יורד למים מול הבוחן ומטפס בחזרה אל אופנוע-הים.
הטיפוס לאופנוע-הים נעשה מהחלק האחורי תוך אחיזה בידית המיועדת לכך.
הטיפוס לאופנוע-הים הוא פשוט וקל ולרוב לא מהווה בעיה. אנשים שסובלים ממשקל עודף מתקשים לפעמים לטפס על אופנוע-הים הם ואנו מתרגלים זאת איתם בזמן השיעורים.

מסלול שליטה (סללום) איטי:

הנבחן מתבקש לעבור בין 4 מצופים הממוקמים במרחק של 6 מטר זה מזה, בצורה של סללום כמתואר באיור למטה. על הנבחן לסיים תרגיל זה בזמן שבין 24 עד 40 שניות.
מטרת תרגיל זה היא הפגנת שליטה על אופנוע-הים בתמרון במהירויות נמוכות.

מסלול שליטה (סללום) מהיר:

הנבחן מתבקש לעבור בין אותם המצופים של השלב הקודם במהירות גבוהה ולסיים תרגיל זה בזמן שלא יעלה על 16 שניות.
מטרת תרגיל זה היא הפגנת שליטה על אופנוע-הים בתמרון במהירויות גבוהות.

אדם במים:

הנבחן מתבקש לשוט למצוף ולעבור על פניו באיטיות מצידו השמאלי תוך נגיעה קלה עם היד במצוף. מטרת תרגיל זה היא לדמות מצב שבו הנבחן יצטרך לחלץ אדם הנמצא במים. מטרת הבוחן היא לראות שלנבחן שליטה מספקת באופנוע-הים שתאפשר לו להתקרב לאדם הנמצא במים לצורך איסופו לאופנוע-הים מבלי לדרוס אותו.

 

מבחן מעשי על סירה:

המבחן המעשי מתבצע על הסירה. זהו מבחן קצר העורך מספר דקות בו הנבחן מבצע מספר תרגילים קבועים וידועים מראש ונבחן על יכולתו לשלוט בכלי השייט.
סדר התרגילים יכול להשתנות בהתאם לרצונו של הבוחן. הבוחן יסביר לנבחנים את סדר התרגילים לפני תחילתו.
התרגיל מתבצע כאשר הבוחן יושב יחד עם הנבחנים בסירה והנבחנים מתחלפים בניהם בזמן המבחן.
כל תרגיל יסתיים כשהנבחן אומר "סיימתי", אולם יש לזכור שגם אחר כך על הנבחן להמשיך להשיט את הסירה ועליו לשים לב שהיא לא תיסחף ותיגע במצופים או ברציף.

תחילת המבחן:

הבוחן יבקש מהנבחן לשבת ליד הגה הסירה או להתחלף עם הנבחן הקודם. יש לזכור לחבר את משבת המנוע לחליפת ההצלה מייד כשמתיישבים בכיסא הנהג לפני תחילת המבחן.

הערכות לתרגיל:

אחרי שמבקש הבוחן מהנבחן לבצע תרגיל מסוים ולפני ביצוע התרגיל, מומלץ לבצע היערכות לתרגיל שבה יתכנן הנבחן את התרגיל, כולל אופן הכניסה לתרגיל בהתחשב בכיוון ועוצמת הרוח, פרטים בביצוע התרגיל, ואופן היציאה הנכונה מהתרגיל.

סיום תרגיל:

הנקודה המדויקת של סיום התרגיל היא כאשר הנבחן אומר לבוחן "סיימתי".
במידה והתרגיל לא בוצע בצורה טובה והסירה לא נמצאת במקום אליו התכוון הבוחן, ניתן לבצע תיקונים ולשפר את מיקום הסירה ורק בסוף להגיד "סיימתי".
חשוב לזכור - גם כאשר הנבחן אומר "סיימתי", הוא ממשיך להשיט את הסירה ועליו להיות ערני ולוודא שהסירה לא נסחפת לכיוון המזח או המצופים. במידה והנבחן רואה שהדבר עומד לקרות, עליו להפעיל את מנוע הסירה ולנסות למנוע התנגשות.

תרגיל 1 - גישת דופן לרציף:

הבוחן יבקש לבצע תרגיל "גישה לרציף דופן ימין/שמאל" והנבחן נדרש להביא את הסירה למרחק של כמטר מהרציף בצד הדופן שהוגדר. הנבחן יתחיל את התרגיל בגישה בזווית של 45 מעלות לנקודה הנמצאת כ - 2 מטר מרוחקת מהנקודה ברציף שאליה התכוון הבוחן להגיע. הגישה צריכה להיות במהירות נמוכה אך עם מנוע פועל והילוך משולב (בניוטרל אין היגוי לסירה). כ - 5 מטר לפני המזח מיישר הנבחן את הסירה למצב מקביל למזח ועוצר אותה על ידי השימוש בהילוך האחורי בנקודה שהוגדרה על ידי הבוחן.

היציאה מהתרגיל תתבצע על ידי סיבוב הגה מלא לכיוון הים ושילוב הילוך אחורי. רק במקרה שאף הסירה פונה לים, יתבצע שילוב קצר של הילוך קדמי עם הגה לכיוון המזח לצורך יישור הסירה, ואז יציאה רגילה. יש להפנות את המבט אחורה לכיוון הנסיעה.

תרגיל 2 - גישת חרטום למצוף:

בתרגיל זה מתבקש הנבחן להביא את חרטום הסירה למרחק של כמטר ממצוף. הגישה למצוף תתחיל אל מול הרוח במרחק של כ - 15 מטר במהירות איטית (אך לא איטית מדיי כדי לא לפגוע ביכולת התמרון) ועצירה באמצעות השימוש בהילוך אחורי.
חשוב לזכור בתרגיל זה לא לגעת בשום אופן במצוף, גם לאחר ההודעה "סיימתי". במידה והגישה לא תתבצע אל מול הרוח אלא עם רוח צד, הסירה תיסחף במהלך התרגיל, דבר שיקשה על ביצוע מדויק של התרגיל. חשוב שהתלמיד ייקח בחשבון את כיוון הרוח.
היציאה מהתרגיל תתבצע על ידי סיבוב הגה מלא לאחד הכיוונים ושילוב הילוך אחורי תוך הפניית המבט אחורה לכיוון הנסיעה.

תרגיל 3 - גישת חרטום לרציף:

התרגיל זהה לתרגיל "גישת חרטום למצוף" כאשר הנקודה שאליה צריך להביא את הסירה היא נקודה מסוימת על הרציף שהבוחן הגדיר. ההבדל העיקרי הוא בכך שקיים סיכוי שהנבחן ייאלץ לבצע את התרגיל עם רוח צד ועליו להיערך בהתאם. על הנבחן לוודא את כיוון הרוח לפני תחילת התרגיל ולבצע גישה לרציף לנקודה שנמצאת כ - 2 מטר מימין או משמאל לנקודת המטרה, לצד שממנו באה הרוח. עם הגיעו לנקודה מימין או משמאל לנקודת המטרה, עליו להמתין ולתת לרוח לסחוף את הסירה לנקודת המטרה. גם כאן חשוב לזכור לא לגעת בשום אופן ברציף.
היציאה מהתרגיל זהה לאופן היציאה שבתרגיל 1 - גישת דופן לרציף.

תרגיל 4 - אדם במים:

מטרת תרגיל זה היא לדמות מצב שבו הנבחן יצטרך לחלץ אדם הנמצא במים ולהתקרב אליו בצורה שניתן יהיה למשותו מהמים ומבלי לדרוס אותו. הנבחן מתבקש לשוט למצוף ולעצור לידו מצידו השמאלי כאשר הוא ממוקם במרחק של כמטר מהשליש הקדימי של חרטום הסירה. גם כאן בשום אופן אין לגעת במצוף.
היציאה מהתרגיל תתבצע על ידי סיבוב מלא של ההגה לצד המצוף והפעלת המנוע לאחור. במקרה שהסירה נסחפה והמצוף עבר את קו האמצע של הסירה, היציאה תתבצע על ידי הפעלת המנוע קדימה.

תרגיל 5 - זריקת חבל לסקי:

תרגיל זה נועד לדמות מצב שבו משיט הסירה משליך חבל מסוג חבל צף (קשור למצופים קטנים וצף על פני המים) לאדם הנמצא במים למטרת סקי. התרגיל מתחיל בשייט לכיוון צידו האחד של המצוף. במרחק של כ - 15 מטר הנבחן אומר "חבל למים" והמדריך/הבוחן משליך את החבל למים מחלקה האחורי של הסירה. הנבחן ממשיך לשוט לכיוון המצוף תוך שהוא גורר את החבל במים, עוקף את המצוף תוך שמירת מרחק של כ - 5 מטר ממנו וחוזר בצורה מקבילה או כמעט מקבילה. הנבחן "מגיש" את החבל למצוף המדמה אדם הנמצא במים. התרגיל מסתיים כשהנבחן עוצר את הסירה כשהמצוף האחרון הקשור לקצה החבל מתקרב למרחק של כמטר או שניים מהמצוף. הנבחן צריך לוודא שהסירה הגיעה לעצירה מלאה ולא ממשיכה לגרור את החבל.
היציאה מהתרגיל תתבצע על ידי נסיעה איטית קדימה ואיסוף החבל על ידי המדריך/הבוחן.

סיום המבחן:

בסיום המבחן חשוב לזכור לנתק את חוט משבת המנוע בכדי למנוע כיבוי המנוע כאשר קמים (אי ניתוקו של המשבת גורמת למתיחת חוט המשבת וניתוק פתאומי שמסתיים בדרך כלל בהשארת סימן של משבת מנוע על פניו של הבוחן... דבר שלא משפר את סיכויי ההצלחה במבחן).

 

 

צלצל עכשיו עד 12 בלילה, 7 ימים בשבוע:

052-5111000